Επιστολή Δημάρχου Χαλανδρίου πρός τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής
ΓΡΑΦΕΙΟ ΔΗΜΑΡΧΟΥ Χαλάνδρι 19-11-2014
Δ/νση: Αγίου Γεωργίου 30 & Αρ.πρ. 28624
Αριστείδου, Χαλάνδρι
Τηλ: 213 2023918-919
Φαξ: 213 2023925
κ .Ε.Αγγέλακα
Κοιν/ση: -Υπουργό Εσωτερικών
κ. Α.Ντινόπουλο
– Ειδική Νομική Υπηρεσία
Τμήμα Δημοσίου Διεθνούς Δικαίου
Υπόψη κ.Καστανά
Αξιότιμε κύριε Γενικέ Γραμματέα
Όπως θα ενθυμείστε στη σύσκεψη της 13/9/2014 που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών και στην οποία πήραν μέρος ο δήμαρχος Χαλανδρίου, εκπρόσωποι των Ρομά και ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας συνομολογήσαμε ότι:
-Θα ανασταλεί η μεταφορά των Ρομά στο όρος Κανδήλι λόγω των δυσμενών συνθηκών διαβίωσης. Η πρόταση θα μπορούσε να επανέλθει μόνο εάν οι Ρομά αρνούνταν να αποδεχθούν τις όποιες εναλλακτικές προτάσεις τους έθετε η Πολιτεία.
-Ο καταυλισμός να μην μετεγκατασταθεί ενιαίος ώστε να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα από περιοίκους στις περιοχές μετεγκατάστασης αλλά η όποια μετεγκατάσταση να γίνει ανά οικογένεια-ες, ανάλογα με την έκταση των οικοπέδων.
-Να αναζητηθούν με τη βοήθεια της βάσης δεδομένων της Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας οικόπεδα έκτασης έως δύο στρεμμάτων εντός της Αττικής ενώ ενδεικτικά προσδιορίστηκαν περιοχές όπου ήταν εκ των προτέρων γνωστή η ύπαρξη τέτοιων οικοπέδων.
-Η διάθεση των οικοπέδων να γίνει με κλήρωση ενώ θα αποκλειστούν από αυτήν τη διαδικασία όσοι από τους Ρομά (ελάχιστοι στον αριθμό) είχαν γίνει κατά το παρελθόν αποδέκτες δανείων για αγορά οικοπέδων.
-Αποκλείστηκε η μετεγκατάσταση στην περιοχή του Χαλανδρίου, αφού όπως διαβεβαίωσε και ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας, τα οικόπεδα του δημοσίου στην ευρύτερη περιοχή του Χαλανδρίου έχουν εκχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ με αποτέλεσμα να αποκλείεται η χρησιμοποίησή τους. Σε αυτό το σημείο να σας υπενθυμίσουμε ότι και η πρώην αμερικανική Βάση στο όρος Κανδήλι έχει εκχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ (Property code: ABK 354, Κατάλογος ακινήτων Β σελ. 86, όπως αναγράφεται στην επίσημη ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ) άρα δεν μπορεί να αποτελέσει (πλην των άλλων προβλημάτων) οριστική πρόταση μετεγκατάστασης.
– Με δεδομένη την ύπαρξη βάσης δεδομένων για τα οικόπεδα του δημοσίου, η Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Δημόσιας Περιουσίας εντός 48 ωρών θα κοινοποιούσε στο Δήμο Χαλανδρίου και στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση πλήρη κατάλογο των προς διερεύνηση οικοπέδων.
Αντί αυτών στις 29/10/2014 με τον υπ’ αριθμόν 67805/46307 έγγραφό σας, γνωστοποιήσατε στο Δήμο Χαλανδρίου την ύπαρξη δεκαέξι (16) οικοπέδων εντός του Χαλανδρίου. Για τα οικόπεδα αυτά δεν αναφέρετε αριθμό οικοδομικού τετραγώνου, δεν προσδιορίζετε την ακριβή έκταση, ούτε καν τον αριθμό της οδού. Αντίθετα χρησιμοποιείτε πλήρως αόριστες εκφράσεις όπως «πλησίον οδού», «Κάτω Χαλάνδρι», «πλησίον Λ. Κηφισσίας» κ.λπ. Δεδομένης της αοριστίας και προσπαθώντας να διερευνήσουμε την ύπαρξη των εν λόγω οικοπέδων διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για δημοτικά οικόπεδα με συγκεκριμένο χαρακτηρισμό στο ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης όπως κοινόχρηστοι χώροι, χώροι πρασίνου, χώρος ανέγερσης σχολείου, χώρος ανέγερσης Δημαρχείου, Παιδικός Σταθμός σε στάδιο αποπεράτωσης, ενώ μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται μία εκκλησία (η οποία προφανώς και δεν μπορεί να κατεδαφιστεί), χώρος όπου στεγάζονται δημοτικές υπηρεσίες καθώς και χώρος που έχει αποχαρακτηριστεί από την προηγούμενη διοίκηση και ανήκει πλέον σε ιδιώτη.
Μετά από διερεύνηση του θέματος από την Τεχνική μας Υπηρεσία ενδεικτικά αναφέρουμε κάποιες περιπτώσεις:
Περιοχή Πάτημα Χαλανδρίου
Ο.Τ. 1111 (Εμβαδόν 2544 μ2)
Σύμφωνα με την εγκεκριμένη πολεοδομική μελέτη της περιοχής Πάτημα I (ΦΕΚ 323Δ/1993) προβλεπόταν η ανέγερση παιδικού Σταθμού ο οποίος είναι σε στάδιο ολοκλήρωσης.
Ο.Τ. 1116 (Εμβαδόν 9167 μ2)
Σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη της περιοχής Πάτημα I (ΦΕΚ 323Δ/1993) πρόκειται για χώρο προς ανέγερση Δημοτικού Σχολείου και Κτιρίου ειδικής εκπαίδευσης.
Ο.Τ. 1164 (Εμβαδόν 1738μ2)
Σύμφωνα με την πολεοδομική μελέτη της περιοχής Πάτημα I (ΦΕΚ 323Δ/1993) πρόκειται για χώρο χαρακτηρισμένο ως χώρο στάθμευσης. Σημειώνεται ότι οι παραπάνω χώροι έχουν προκύψει από εισφορές σε γη των οικοπέδων των ιδιοκτητών της πολεοδομικής ενότητας σύμφωνα με τον Ν. 1337/1983 περί εντάξεων περιοχών στο σχέδιο πόλης και προορίζονται αποκλειστικά για κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους για την εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων όπως αυτές προέκυψαν στην ανάλυση της πολεοδομικής μελέτης που εγκρίθηκε με το παραπάνω ΦΕΚ 323Δ/1993.
Περιοχή Μεταμόρφωσης
Ο.Τ. 720 (Εμβαδόν 4416 μ2)
Σύμφωνα με το εγκεκριμένο ρυμοτομικό της περιοχής (ΦΕΚ114/1979) πρόκειται για κοινόχρηστο χώρο, περιέχει δε και γήπεδο μπάσκετ ο οποίος χρησιμοποιείται από δημότες και συλλόγους.
Ο.Τ. 718 (Εμβαδόν 2369 μ2)
Σύμφωνα με το ΦΕΚ 227/2013 ο χώρος αποχαρακτηρίστηκε μετά από άρση απαλλοτροίωσης και σήμερα αποτελεί ιδιωτικό οικοδομήσιμο χώρο.
Κεντρικό Χαλάνδρι
Ο.Τ. 30 (αποτελεί τα με αρ. 1,2 ακίνητα της περιοχής Κάτω Χαλανδρίου του πίνακα και έχει συνολικό εμβαδόν 2418 μ2)
Αποτελεί ιδιωτική έκταση του Δήμου Χαλανδρίου, προορίζεται για την ανέγερση Δημαρχείου και έχει απαλλοτριωθεί αποκλειστικά για το συγκεκριμένο σκοπό. Βρίσκεται στην Κεντρική Πλατεία Χαλανδρίου και σήμερα χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης που λειτουργεί σε 24ωρη βάση λόγω αυξημένων αναγκών της κεντρικότερης περιοχής του Δήμου.
Πλατεία Φλύας
Ο.Τ. 137 (αποτελεί τα με αρ. 1,2,3 ακίνητα της περιοχής Πλατεία Κέννεντυ του πίνακα και έχει συνολικό εμβαδόν 3300 μ2). Πρόκειται για το χώρο όπου στεγάζεται το τμήμα αυτεπιστασίας του Δήμου Χαλανδρίου και φιλοξενεί συνεργεία και αποθήκες.
Λεωφ. Κηφισίας
Στην περιοχή της Ριζαρείου υπάρχει κοινόχρηστος χώρος έμπροσθεν του ιδρύματος Χατζηκώστα όπου πρόκειται να κατασκευαστεί μελλοντικός σταθμός του μετρό εμβαδού 2371 μ2.
Είναι προφανές ότι για τα εν λόγω οικόπεδα (ή και για πολλά άλλα όπως η Κεντρική Πλατεία Χαλανδρίου ή άλλα δημοτικά κτήρια) δεν χρειαζόταν συνάντηση με το Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας, αφού η διοίκηση του Δήμου γνωρίζει την ύπαρξή τους καθώς και τη χρήση για την οποία προορίζονται. Όπως επίσης γνωρίζει τις τεράστιες ελλείψεις που παρουσιάζει η πόλη σε ελεύθερους χώρους για κοινόχρηστη ή κοινωφελή χρήση με βάση τα ισχύοντα πολεοδομικά σταθερότυπα, καθιστώντας τον όποιο αποχαρακτηρισμό τους πρακτικώς αδύνατο.
Άλλωστε σας είναι γνωστό ότι οι παραπάνω χώροι έχουν προκύψει από εισφορές σε γη των οικοπέδων των ιδιοκτητών σύμφωνα με τον Ν.1337/1983 περί εντάξεων στο σχέδιο πόλης και προορίζονται αποκλειστικά για κοινόχρηστους και κοινωφελείς χώρους για την εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων.
Με δεδομένη τη διάθεση του Δήμου για συνεργασία με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, την Περιφέρεια, τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας αλλά και οποιονδήποτε άλλο δημόσιο φορέα της Πολιτείας προκειμένου να δοθεί λύση στο καυτό πρόβλημα μετεγκατάστασης των Ρομά, νομίζουμε ότι πρέπει να υλοποιηθούν οι αρχικές δεσμεύσεις των εμπλεκομένων φορέων ώστε να εξευρεθούν κατάλληλοι δημόσιοι χώροι για την μετεγκατάστασή τους. Γι’ αυτό και αναμένουμε κατάλογο εκτάσεων εντός Αττικής κατάλληλων για μετεγκατάσταση όπως συνομολογήσαμε στην συνάντηση της 13/11/2014.
Το πρόβλημα της μετεγκατάστασης των Ρομά με σεβασμό στις αρχές του ανθρωπισμού αλλά και στις διεθνείς συμβάσεις που δεσμεύουν τη χώρα καθώς και η διάλυση του καταυλισμού που ταλαιπωρεί για δεκαετίες τους Ρομά, τους περιοίκους και τους ιδιοκτήτες των οικοπέδων που βρίσκονται υπό ομηρία, οφείλουμε όλοι να το αντιμετωπίσουμε ταχύτατα με τη δέουσα σοβαρότητα και όχι ως πρόσχημα για την άσκηση πολιτικών ή άλλου τύπου πιέσεων προς το Δήμο.
Ελπίζοντας στην ειλικρινή συνεργασία σας.
ΣΥΜΕΩΝ (ΣΙΜΟΣ) ΡΟΥΣΣΟΣ