Title Image

Ανάπλαση Κεντρικής Πλατείας Χαλανδρίου

Ανάπλαση Κεντρικής Πλατείας Χαλανδρίου

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Αλλάζει η εικόνα της κεντρικής πλατείας

 


Ξεκίνησε η ολική ανάπλαση της κεντρικής πλατείας και αναμένεται να αλλάξει ριζικάτο κέντρο της πόλης μας  και σ’ έναν χρόνο από σήμερα θα παραδοθεί στους συμπολίτες μας ένας διαφορετικός χώρος με περισσότερο πράσινο, ένας  χώρος αναβαθμισμένος, λειτουργικός που θ’ αναδεικνύει όλα τα ιστορικά στοιχεία της περιοχής και θα είναι φιλικός προς τους πεζούς.
Η μελέτη που εκπονήθηκε  περιλαμβάνει:

 

1) Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την απομάκρυνση των οχημάτων και οργάνωση του ελεύθερου χώρου ώστε να είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος από τους κατοίκους.


2) Επεμβάσεις για την αντιληπτική προσέγγιση της πλατείας.


3) Επεμβάσεις για τη φυσική προσέγγιση (προσπέλαση) της πλατείας και την οργάνωση των επί μέρους ενοτήτων.


4) Τη σύνδεση και σύνθεση των ενοτήτων ώστε να βιώνεται η πλατεία ως ενιαία χωρική πραγματικότητα.

 

Σύμφωνα με την μελέτη , η οδός Βασ. Γεωργίου διατηρείται και αναβαθμίζεται, ενώ το κέντρο βάρους του συνολικού χώρου μετατοπίζεται προς τον άξονα της οδού Γυφτοπούλου, δημιουργώντας εκεί μια καινούργια χωρική ενότητα. Για να εξισορροπηθεί αυτή η μετάθεση του κέντρου, απέναντι από τη νέα πλατεία και συμμετρικά προς τη Βασ. Γεωργίου δημιουργείται ένας δεύτερος λοξός άξονας. Αυτός οδηγεί στη νότια πλευρά της πλατείας, όπου επιδιώκεται να δημιουργηθεί ένας νέος πόλος έλξης.
Πιο συγκεκριμένα:

 


  • Μονοδρομείται η οδός Βασ. Γεωργίου μεταξύ των οδών 25ης Μαρτίου και Α. Παπανδρέου, με την κατάργηση διέλευσης οχημάτων στο τμήμα καθόδου της και τη διατήρηση μιας λωρίδας κυκλοφορίας πλάτους 4 μέτρων. Η μείωση του δρόμου επιτρέπει τη διαπλάτυνση των υπαρχόντων πεζοδρομίων, εκατέρωθεν του τμήματος αυτού της λεωφόρου. Το βόρειο πεζοδρόμιο (από την πλευρά του άλσους) επεκτείνεται και ενοποιείται με την υπάρχουσα νησίδα, στη συνέχεια διαμορφώνεται το οδόστρωμα και τέλος διαπλατύνεται το νότιο πεζοδρόμιο. Στο νότιο πεζοδρόμιο της Βασ. Γεωργίου και 30 μέτρα περίπου από τη διασταύρωση με την οδό 25ης Μαρτίου τοποθετείται η στάση των μέσων μαζικής μεταφοράς σε εσοχή κατάλληλου μεγέθους. Στο ίδιο πεζοδρόμιο, απέναντι από το βορινό πρόπυλο της εκκλησίας, προβλέπεται μια θέση στάθμευσης για άτομα με κινητικά προβλήματα. Στο πεζοδρόμιο της Α. Παπανδρέου προβλέπεται η δημιουργία εσοχής για τρεις θέσεις στάθμευσης για τις ανάγκες της εκκλησίας.
  • Στη νότια πλευρά της πλατείας καταργείται ο καμπύλος δρόμος που ενώνει την οδό 25ης Μαρτίου με τη Β. Γεωργίου και αποκαθίσταται η ενότητα ηρώο-εκκλησία. Παράλληλα προβλέπεται η δυνατότητα διέλευσης των οχημάτων τροφοδοσίας των καταστημάτων και των οχημάτων που σταθμεύουν στις υπάρχουσες θέσεις στάθμευσης καθώς και η δυνατότητα προσέγγισης της εκκλησίας από το χαμηλό επίπεδο.
  • Η οδός Γυφτοπούλου μονοδρομείται με την κατάργηση της διέλευσης οχημάτων στο τμήμα της καθόδου προς την οδό Κολοκοτρώνη και τη διοχέτευση της κυκλοφορίας στην οδό Γκίνη, που είναι ήδη μονόδρομος. Στις οδούς Γυφτοπούλου (άνοδος) και Γκίνη (κάθοδος) δημιουργείται λωρίδα διέλευσης οχημάτων πλάτους 4 μέτρων που αυξάνει κατάλληλα στη συμβολή των δύο οδών για τη στροφή και τον ελιγμό ασθενοφόρων και πυροσβεστικών οχημάτων. Στην οδό Γυφτοπούλου η διαχωριστική νησίδα ενσωματώνεται στο πεζοδρόμιο που βρίσκεται στην πλευρά του κτιρίου του Παλαιού Δημαρχείου. Στον χώρο αυτό προβλέπονται μερικές θέσεις στάθμευσης για τους κατοίκους της περιοχής και μια θέση στάθμευσης για άτομα με κινητικά προβλήματα. Στην οδό Γκίνη διατηρείται ως μέγεθος το δυτικό πεζοδρόμιο και διαπλατύνεται το ανατολικό πεζοδρόμιο, όπου διαμορφώνονται εσοχές για στάθμευση.
  • Ο άξονας που σχηματίζουν τα δέντρα της διαχωριστικής νησίδας της Βασ. Γεωργίου διατηρείται και μάλιστα τονίζεται με την ένταξη της φύτευσης σ’ έναν ρυθμό, ώστε να λειτουργεί ως νοητή επέκταση της οδικής αρτηρίας προς την οδό Αγ. Παρασκευής και άρα ως νοητή σύνδεση των δύο τμημάτων του Χαλανδρίου που χωρίζονται από την παρεμβολή της πλατείας. Απέναντι από το υπάρχον ηρώο προτείνεται η χωροθέτηση ενός μνημείου έτσι ώστε η διπλή αυτή συμμετρική οργάνωση να ορίζει μια «πύλη» για την πλατεία από τη δυτική πλευρά.
  • Με αντίστοιχο τρόπο προτείνεται να αντιμετωπιστεί και η δεύτερη είσοδος προς την περιοχή της πλατείας, στη διασταύρωση Γυφτοπούλου και Κολοκοτρώνη. Εκεί προβλέπεται η θέση ενός μνημείου, που θα σηματοδοτεί την είσοδο στον δημόσιο αστικό χώρο. Η υπάρχουσα φύτευση τονίζει την πορεία παράλληλα με τον άξονα της Γυφτοπούλου, ενώ το υπάρχον μνημείο της εθνικής αντίστασης οδηγεί οπτικά στο φυσικό όριο του δρόμου και στη συμβολή του με το κύριο σώμα της πλατείας.
  • Η οδός Β. Γεωργίου στο τμήμα της που διασχίζει την πλατεία προβλέπεται μέσω κατάλληλων εκσκαφών και επιχώσεων να αποκτήσει ενιαία κλίση, της τάξης του 5%.  Σε όλο το μήκος του βορινού πεζοδρομίου αναπτύσσεται μια «βόλτα». Σ’ αυτή εντάσσονται οι κερκίδες που θα φιλοξενούν τη Φιλαρμονική κι ένα σιντριβάνι. Η «βόλτα» δεν έχει σταθερό πλάτος. Φαρδαίνει όταν υπάρχει εναλλακτική πορεία, στενεύει όταν επιβάλλεται μια στάση.
  • Το επίπεδο του ηρώου διατηρείται στο σημερινό υψόμετρο. Τα πέριξ του ηρώου υφιστάμενα πρανή καταργούνται και το έδαφος γίνεται συνεπίπεδο με το πεζοδρόμιο της 25ης Μαρτίου. Πίσω από το ηρώο προβλέπεται φύτευση που θα δημιουργήσει ένα πράσινο φόντο και θα αναδείξει το γλυπτό.
  • Το διατηρούμενο σημερινό επίπεδο του ηρώου επεκτείνεται ως τη σκάλα της εκκλησίας. Στην προέκταση του άξονα της μνημειακής αυτής σκάλας, ανάμεσα σε νησίδες πρασίνου, κατασκευάζεται ένας ευθύς διάδρομος που τερματίζει στο ηρώο. Με τον τονισμό του άξονα εκκλησία-σκάλα- ηρώο αναδεικνύεται ο μνημειακός χαρακτήρας του χώρου. Η περιοχή ανάμεσα στην εκκλησία και το ηρώο ενιαία, χωρίς υψομετρικές διαφορές και ελεύθερη από περιττές κατασκευές είναι κατάλληλη για να υποδεχθεί διάφορα δρώμενα, όπως εκθέσεις γλυπτικής, βιβλίων κ.λπ.
  • Το περίπτερο μετακινείται σε νέα θέση, στο πεζοδρόμιο της οδού 25ης Μαρτίου.
  • Αποκαθίσταται η πίσω όψη της μαρμάρινης κρήνης.
  • Στη βορειοανατολική περιοχή της πλατείας το υπάρχον επίπεδο διατηρείται στο σημερινό του υψόμετρο. Για την προσαρμογή του στο κεκλιμένο επίπεδο της Β. Γεωργίου προβλέπονται μαρμάρινα σκαλοπάτια που καταλαμβάνουν όλο το μήκος του. Όσον αφορά τα στέγαστρα των κέντρων αναψυχής, οι όψεις τους υποχωρούν ώστε ν’ αφήνουν τα δέντρα ελεύθερα και ευθυγραμμίζονται ώστε να προκύψει ένα καθαρό παραλληλεπίπεδο. Ο διατιθέμενος χώρος ισομοιράζεται ώστε η όψη του ν’ αποκτήσει κανονικότητα και ρυθμό. Η οροφή του καλύπτεται με αδιάβροχο πανί και το ξύλινο δάπεδό του προεκτείνεται ως τα μαρμάρινα σκαλοπάτια. Πάνω απ’ την προέκταση αυτή του δαπέδου προβλέπεται ενιαία ασκεπής πέργκολα που θα περιλάβει με κατάλληλη διαμόρφωση τα υπάρχοντα δέντρα. Στο δυτικό όριο του επιπέδου κατασκευάζεται λίμνη, τα νερά της οποίας δημιουργούν μικρό καταρράκτη στο επόμενο επίπεδο, που βρίσκεται χαμηλότερα.
  • Στην προέκταση του άξονα της οδού Γυφτοπούλου δημιουργείται μια νέα πλατεία και ο χώρος της παιδικής χαράς μετακινείται προς το αλσύλλιο. Η πλατεία αυτή εκτείνεται μέχρι το διατηρητέο κτίριο του Παλαιού Δημαρχείου. Στην ανάδειξη του τελευταίου συμβάλλει και η διαπλάτυνση του πεζοδρομίου της κύριας όψης του με την ενσωμάτωση της διαχωριστικής νησίδας της οδού Γυφτοπούλου. Στον διευρυμένο αυτόν χώρο τοποθετείται ειδική πλακόστρωση, εισάγεται το στοιχείο του νερού, καθιστικά, διαμορφώνονται χώροι πρασίνου και τοποθετείται κατάλληλος φωτισμός. Τα παραπάνω στοιχεία συντελούν στη δημιουργία του κατάλληλου υπαίθριου χώρου ώστε να ολοκληρώνεται αισθητικά και λειτουργικά το διατηρητέο κτίριο.
  • Η πλατεία περιλαμβάνει εκτός από τον καταρράκτη μικρό σιντριβάνι και καθιστικό. Από την πλατεία έχουν πρόσβαση και οι δημόσιες τουαλέτες, οι οποίες προβλέπεται να ανακαινιστούν. Λόγω της υψομετρικής διαφοράς τους από την πλατεία και της χρήσης κλίμακας για την προσπέλασή τους, οι τουαλέτες για άτομα με κινητικά προβλήματα προβλέπεται σε άλλη θέση. Στο όριο της πλατείας με την παιδική χαρά δημιουργείται μια εξέδρα σκέιτμπορντ.
  • Ο χώρος της παιδικής χαράς επανασχεδιάζεται. Βασικά κριτήρια για τον σχεδιασμό της αποτελούν η ασφάλεια και η ελκυστικότητα των υλικών για τα παιδιά. Η περίφραξή της διατηρείται χαμηλή μ’ έναν ξύλινο φράκτη. Οι πόρτες εισόδου έχουν σχεδιασθεί με τέτοιον τρόπο ώστε μ’ έναν απλό μηχανισμό να κλείνουν αυτόματα. Τα παιχνίδια που προτείνονται με βάση τη μελέτη είναι από πολύχρωμα οικολογικά υλικά, φιλικά στο περιβάλλον και απόλυτα ασφαλή για τα παιδιά που τα χρησιμοποιούν. Στο δάπεδο τοποθετείται χώμα καλά πατημένο και ψιλή ψηφίδα μαρμάρου.
  • Το αλσύλλιο καθαρίζεται από θάμνους, μικρά φυτά, κισσούς κ.λπ. Στο δυτικό πεζοδρόμιο (οδός Κολοκοτρώνη) μεταφέρεται η πιάτσα των ταξί. Το περίπτερο μετακινείται σε νέα θέση. Σε μικρή απόσταση απ’ το περίπτερο κατασκευάζεται ένα κιόσκι για τις ανάγκες του δήμου (πώληση εισιτηρίων, διανομή ενημερωτικού υλικού κ.λπ.) καθώς και τουαλέτες για άτομα με κινητικά προβλήματα.
  • Τέλος, η οδός Χαϊμαντά, από την Αριστοφάνους μέχρι τη Φιλ. Λίτσα, πεζοδρομείται με το ίδιο υλικό, όπως και τα ήδη πεζοδρομημένα τμήματά της. Διατηρείται το πράσινο και προβλέπονται μερικά καθιστικά στον ενδιάμεσο χώρο.


Είναι ολοφάνερο πως οι καίριες αυτές παρεμβάσεις σε συνδυασμό με τη δημιουργία υπόγειου πάρκινγκ στη συμβολή των οδών 25ης Μαρτίου και Β. Γεωργίου αλλά και τη σταδιακή εφαρμογή της ελεγχόμενης στάθμευσης θα ενισχύσουν σημαντικά την τοπική αγορά, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης και θα αλλάξει το γενικό τοπίο της κεντρικής πλατείας της πόλης.