«Λάτιν νουάρ» στο Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο
Το Χαλάνδρι στο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας
Σε μια σπάνια περιήγηση στον χώρο και τον χρόνο της λογοτεχνίας και της Λατινικής Αμερικής μας προσκαλεί το βιβλίο Λάτιν Νουάρ στο Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Χαλανδρίου (Φιλικής Εταιρείας 11 και Τομπάζη), την Τρίτη 17 Μαΐου, στις 7 το απόγευμα.
Το έργο του Ανδρέα Αποστολίδη Λάτιν Νουάρ από τις Εκδόσεις Άγρα, που προβλήθηκε πρώτα με τη μορφή, διεθνούς παραγωγής, στους κινηματογράφους, τον περασμένο Φεβρουάριο (και παραμένει διαθέσιμο με ελληνικούς υπότιτλους στην πλατφόρμα της ΕΡΤ (https://www.ertflix.gr/vod/vod.190299-latin-noir) παρουσιάζουν ο συγγραφέας και αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Χαλανδρίου, Σέργιος Γκάκας, και ο αρχισυντάκτης του περιοδικού Πολάρ, Κώστας Καλφόπουλος.
Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συμμετοχής της Διεύθυνσης Πολιτισμού του Δήμου Χαλανδρίου στο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας που διοργανώνει η Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας (ΕΛΣΑΛ).
Λίγα λόγια για το βιβλίο από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο
Η Λατινική Αμερική με την πρόσφατη ιστορία της παρουσιάζεται σε αυτό το βιβλίο όπως τη φαντάζονται οι συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων: σε χώρες όπως το Μεξικό, η Κούβα, η Αργεντινή, το Περού, η Χιλή, η Κολομβία· συγγραφείς όπως ο Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο II, ο Ρικάρντο Πίλια, ο Σαντιάγο Ρονκαλιόλο, ο Λεονάρδο Παδούρα, ο Χουάν Σαστουράιν, η Κλαούντια Πινιέιρο, ο Ραμόν Δίας Ετερόβιτς, ο Λουίς Σεπούλβεδα κ.ά.· αλλά και ως απόηχος των αστυνομικών ιστοριών στο έργο άλλων, όπως ο Χουάν Χοσέ Σάερ και ο Ρομπέρτο Μπολάνιο, που συνενώνουν δύο γενιές.
Στη στροφή του 20ού αιώνα και στην πορεία παγκοσμιοποίησης του αστυνομικού μυθιστορήματος, δύο τάσεις ξεχώρισαν: το Nordic και το Latin noir. Το λάτιν νουάρ έχει μεγαλύτερο λογοτεχνικό βάθος και εύρος. Κατάγεται από την έκρηξη της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας, το “μπουμ” της δεκαετίας του 1960.
Το βιβλίο είναι παράγωγο της εργασίας για το ομώνυμο ντοκιμαντέρ διεθνούς παραγωγής. Οι βασικοί του εκπρόσωποι, συγγραφείς της γενιάς του 1970, έχουν αρχίσει να περνάνε στην τρίτη ηλικία, ενώ το είδος που δημιούργησαν έχει πλέον αναδειχθεί ως μια από τις πιο σημαντικές κατευθύνσεις του αστυνομικού μυθιστορήματος – μετά τον Χάμμετ και τον Τσάντλερ.
«Το μυθιστόρημα που δημιουργήθηκε νότια του Ρίο Γκράντε», συνοψίζει ο Χουάν Σαστουράιν, «είναι ποιοτικά διαφορετικό, ειδικά από εκείνο της Ευρώπης. Νότια του Ρίο Γκράντε είναι πολύ δύσκολο για τον ντετέκτιβ, για όσους επιχειρούν να αποδώσουν δικαιοσύνη, να σχετιστούν με την αστυνομία». Δεν υπάρχει τελική αλήθεια σε αυτά τα μυθιστορήματα και πολύ συχνά οι έρευνες δεν καταλήγουν πουθενά. Οι εγκληματίες δεν αποκαλύπτονται, δεν τιμωρούνται ποτέ, ούτε καν προσάγονται στη δικαιοσύνη. Όμως ο ντετέκτιβ προσπαθεί τουλάχιστον. Παρότι ξεζουμισμένος ή κυνικός, αποτελεί την ελπίδα ότι εκείνος θα συνεχίσει να ψάχνει για την αλήθεια…