Title Image

Δημόσια διαβούλευση συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης

Δημόσια διαβούλευση συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης

ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΗΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΣΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ

Από σήμερα τίθεται σε δημόσια διαβούλευση η κανονιστική διάταξη σχετικά με το «Σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης σε επιλεγμένες περιοχές του Δήμου Χαλανδρίου και καθορισμός τελών» όπως εγκρίθηκε με την υπ’ αριθ. 54/2010 απόφαση της Δημαρχιακής Επιτροπής για εισήγηση και συζήτηση στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 24 Φεβρουαρίου 2010.

Αναλυτικά :

1. Ο Δήμος Χαλανδρίου θα εγκαταστήσει πιλοτικά στην αρχή σε ορισμένες περιοχές της πόλης σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης μετά από τις εκ του νόμου προβλεπόμενες διαδικασίες. Προβλέπονται από τη μελέτη υλοποίησης εφαρμογής που εγκρίθηκε με την 331/09 Απόφαση του ΔΣ κατά το πρώτο στάδιο τριών ειδών θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης: α) κατοίκων, β) επισκεπτών, γ) μικτής χρήσης και μία ειδική κατηγορία θέσεων στάθμευσης οχημάτων για ΑΜΕΑ και επαγγελματικές ανάγκες όπως ορίζει ο νόμος 2696/99 (Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας)
Η ακριβής χωροθέτηση των θέσεων αυτών αποτυπώνεται στους ενσωματωμένους στην παρούσα εισήγηση, πίνακες της μελέτης και θα σημανθούν με οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, σύμφωνα με το νόμο (άρθρο 4, Κ.Ο.Κ.) και τις μελέτες.
Στην εφαρμογή του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης τα δίκυκλα θα  σταθμεύουν σε θέσεις που προβλέπεται από τη μελέτη.

ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ
Στις θέσεις αυτές θα μπορούν να σταθμεύουν μόνο οι κάτοικοι της συγκεκριμένης ζώνης στάθμευσης στην οποία περιλαμβάνονται οι θέσεις αυτές χωρίς χρονικό περιορισμό και έχουν υπολογισθεί σε 1.118 θέσεις .

ΘΕΣΕΙΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ
Στις θέσεις αυτές προβλέπεται ολιγόωρη στάθμευση οχημάτων αποκλειστικά επισκεπτών με πληρωμή με μέγιστη επιτρεπόμενη διάρκεια στάθμευσης τις τρεις (3) ώρες και έχουν υπολογισθεί σε 536 θέσεις.

ΘΕΣΕΙΣ ΜΙΚΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ
Στις θέσεις αυτές προβλέπεται ολιγόωρη στάθμευση οχημάτων με μέγιστη επιτρεπόμενη διάρκεια στάθμευσης τις τρεις (3) ώρες για τους επισκέπτες και δωρεάν για τους κατοίκους της αντίστοιχης ζώνης (Α ή Β) και έχουν υπολογισθεί σε 840 θέσεις.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
Οι θέσεις αυτές θα δεσμεύονται από το Δήμο και θα διατίθενται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την εξυπηρέτηση ορισμένων επαγγελματικών αναγκών όπως καθορίζεται από το νόμο Δ2/3311 8-1-1992 (π.χ., Οργανισμοί Κοινής Ωφελείας, Τράπεζες, Ξενοδοχεία κλπ). Αυτή τη στιγμή είναι καταγεγραμμένες 10 θέσεις ΑΜΕΑ και 23 ειδικές θέσεις.

2. Το σύστημα ελεγχόμενης Στάθμευσης θα ισχύει για μεν τις θέσεις των επισκεπτών κατά τις εργάσιμες ημέρες από 09:00 έως 21:00 τα δε Σάββατα από 09:00 έως 16:00 για δε τις θέσεις κατοίκων και τις ειδικές θέσεις χωρίς χρονικό περιορισμό για όλες τις ημέρες και ώρες.
Η υλοποίηση του συστήματος ελεγχόμενης και η διαχείριση του συστήματος θα ανατεθούν σε διαχειριστή, ο οποίος θα εγκαταστήσει σύμφωνα με σχέδια και προδιαγραφές του Δήμου την υποδομή που απαιτείται για την λειτουργία του συστήματος (οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, κέντρο τηλεφωνικής εξυπηρέτησης κλπ), θα παράγει το υλικό πληρωμής του τέλους στάθμευσης (ηλεκτρονική συσκευή, ξυστές και τηλεφωνικές κάρτες, σήματα στάθμευσης κατοίκων και ειδικών θέσεων, δημιουργία ιστοσελίδων στο διαδίκτυο κλπ), θα αναλάβει την διανομή των καρτών στάθμευσης και ηλεκτρονικής συσκευής στα σημεία πώλησης (τριτοπωλητές), θα συντηρεί την υποδομή του συστήματος και θα είναι υπεύθυνος για την πληροφόρηση του κοινού και για την προβολή του συστήματος.
Η αστυνόμευση του συστήματος και η διαχείριση των κλήσεων (έκδοση, επίδοση), για παραβάσεις στάθμευσης στην περιοχή εφαρμογής του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης καθώς και της παράνομης στάθμευσης στις περιοχές που γειτνιάζουν και επηρεάζουν την λειτουργία της ελεγχόμενης στάθμευσης θα γίνεται από την Δημοτική Αστυνομία. Η βεβαίωση των προστίμων για επιδοθείσεις κλήσεις λόγω παράνομης στάθμευσης στις περιοχές ελεγχόμενης στάθμευσης θα γίνεται από την Διεύθυνση Δημοτικών Προσόδων. Προ της εφαρμογής του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης θα ρυθμισθούν με νεότερη κανονιστική απόφαση ιδίως τα θέματα που αφορούν τις περιπτώσεις επιβολής προστίμων καθώς και το ύψος αυτών. Κατά την πρώτη φάση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης οι περιοχές εφαρμογής του χωρίζονται στις ακόλουθες τρεις (3) ζώνες ήτοι (βλ. σχέδιο 5.1   )

• Ζώνη Ι : Είναι οι άξονες που εξυπηρετούν αποκλειστικά τους επισκέπτες (επί πληρωμή)  και περιλαμβάνουν τις οδούς Βασ. Γεωργίου Β’, Αγ. Παρασκευής, Αγ. Γεωργίου, Κολοκοτρώνη, 25ης Μαρτίου, Α. Παπανδρέου καθώς και τις οδούς Αριστοφάνους και Αριστοτέλους στο τμήμα τους μεταξύ Αγ. Παρασκευής και Αγ. Γεωργίου.

• Ζώνη ΙΙ : Η μικτή ζώνη εξυπηρετεί τους επισκέπτες και τους κατοίκους, περικλείεται από τις οδούς Ηρώδου Αττικού (από τη οδό Νυμφών εώς την οδό Κολοκοτρώνη), Κανατσούλη, Γκίνη, Ζαλοκώστα (έως την οδό Φωσκόλου), Φώσκολου (από Ζαλοκώστα έως Παλαιολόγου-Παπανικολή), Σολωμού από Παλαιολόγου, Καλογρέζης, Πεισίστρατου, Ομήρου, Ολυμπιονικών, Αριστοφάνους, Καραολή Δημητρίου, Αριστοτέλους, Σωκράτους, Αριστείδου, Αγ. Παρασκευής, Αισχύλου και Διογένους (δεν συμπεριλαμβάνεται), Καλλισπέρη Σεβ., Λίτσα Φ., Απόλλωνος, Αριστοτέλους και Νυμφών (γενικότερα εξαιρούνται οι οδοί της Ζώνης Ι).

• Ζώνη ΙΙΙ : Η ζώνη αυτή εξυπηρετεί αποκλειστικά τους κατοίκους και  οριοθετείται από τις οδούς Παλαιολόγου, Κηφισίας, Καρελλά Ν (χωρίς να περιλαμβάνονται στο σύστημα), Επιδαύρου, Π. Μελά, Γρίβα, Γυφτοπούλου Πατριάρχου Γρηγορίου Ε Αθ. Διάκου, (συμπεριλαμβανομένων), Βάρναλη (χωρίς να περιλαμβάνεται στη περιοχή), Δάσους, Ηρώδου Αττικού, Πανός, και Διονύσου, Ευριπίδου (δεν συμπεριλαμβάνονται στο σύστημα οι 2 τελευταίες οδοί και της Ζώνης ΙΙ).

 

Παράλληλα με τις 3 ζώνες στάθμευσης η περιοχή μελέτης  θα χωριστεί και σε 2 τομείς (Α & Β) με όριο τον άξονα Α. Παπανδρέου – Ηρώδου Αττικού – Δάσους. Το όριο αυτό «χωρίζει» τους κατοίκους της ΠΜ σε δύο περιοχές περιορίζοντας τη στάθμευση των οχημάτων τους στο τομέα που βρίσκεται η κατοικία τους. Με το μέτρο αυτό ο κάτοικος του τομέα Α δεν θα μπορεί να σταθμεύσει το όχημά του στις θέσεις κατοίκων του τομέα Β ενώ η στάθμευση στις άλλες ζώνες θα γίνεται με πληρωμή και με το χρονικό περιορισμό που ισχύει για τους επισκέπτες, για τις ώρες λειτουργίας του συστήματος. 
Οι αλλαγές στο υφιστάμενο καθεστώς στάθμευσης , ανά πλευρά Οικοδομικού τετραγώνου (Ο.Τ.), εμφανίζονται στους ακόλουθους πίνακες οι οποίοι αποτελούν τις σελίδες 6 έως 26 της παρούσας ( Πίνακας 1 ) και οι οποίοι περιλαμβάνουν το σύνολο των οδών στις οποίες θα εφαρμοσθεί το σύστημα της ελεγχόμενης στάθμευσης αποτελούν δε αναπόσπαστο μέρος της παρούσας εισήγησης:

3. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΕΛΩΝ

Το τέλος που προτείνεται να ισχύσει ανά κατηγορία θέσης είναι:

Ι. Θέσεις Επισκεπτών.
Στάθμευση ημισείας ώρας 0,50€ μιάς ώρας 1,00€ μιάς και ημισείας ώρα 1,50€ δύο ωρών 2,00€, δύο και ημισείας ώρας 4,00€, τριών ωρών 6,00€.
Η είσπραξη των αναλογούντων τελών θα γίνεται από το Δήμο Χαλανδρίου (Διεύθυνση Οικονομικής Διαχείρισης) με την διάθεση (α) ξυστών καρτών προπληρωμένου χρόνου στάθμευσης που θα είναι αξίας 0,50€, 1,00€ και 2,00€ (β) τη διάθεση πλαστικών καρτών προπληρωμένου χρόνου στάθμευσης με την χρήση κινητού τηλεφώνου που θα είναι αξίας 5,00€ και άνω, γ)τη χρήση προπληρωμένου χρόνου στάθμευσης με ηλεκτρονική συσκευή που θα είναι αξίας 10,00€, 20,00€ και 50€.
Για τους χρήστες ηλεκτρονικής συσκευής ή τηλεφώνου θα υπάρχει μια ελάχιστη χρέωση του χρήστη 0,25€, που θα αντιστοιχεί σε χρόνο στάθμευσης 15 λεπτών της ώρας, ενώ μετά την παρέλευση του δεκαπεντάλεπτου η χρέωση του χρήστη θα γίνεται ανά λεπτό με το ισχύον τέλος που αντιστοιχεί σε κάθε χρονικό διάστημα στάθμευσης. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις οι κάρτες στάθμευσης θα παράγονται από τον διαχειριστή, θα παραδίδονται στο Δήμο για αυθεντικοποίηση και εν συνεχεία θα διατίθενται προς τον διαχειριστή ο οποίος θα αναλάβει τη διάθεσή των στο κοινό και σε τριτοπωλητές με δικό τους προσωπικό. Στις θέσεις αυτές δεν επιτρέπεται η πέραν των τριών (3) ωρών στάθμευσης.

Το ανωτέρω τέλος στάθμευσης θα ισχύσει ενιαίο για όλες τις περιοχές (ζώνες) κατά το στάδιο της αρχικής εφαρμογής του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης για λόγους απλούστευσης και εξοικείωσης του κοινού, με δυνατότητα τροποποίησης του στο μέλλον, προκειμένου να προσαρμόζεται στα διαφορετικά επίπεδα ζήτησης στάθμευσης που θα παρατηρηθούν ενδεχομένως σε διαφορετικές περιοχές, ύστερα από αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

ΙΙ. Θέσεις Κατοίκων.
Ετήσιο τέλος στάθμευσης δέκα (10,00€) χωρίς χρονικό περιορισμό ανά θέση ελεγχόμενης στάθμευσης εντός της προσδιορισμένης περιοχής (ζώνης) κατοικίας του. Το τέλος καταβάλλεται άπαξ του έτους στο Δήμο και χορηγείται στον ενδιαφερόμενο κάτοικο ειδικό σήμα ετήσιας ισχύος από την ημέρα έκδοσης του που επικολλάται στο εσωτερικό και σε εμφανές σημείο του ανεμοθώρακα των αυτοκινήτων ανά θέση διαγράμμιση της μελέτης. Τα σήματα αυτά θα παράγονται με δαπάνη του διαχειριστή και θα παραδίδονται στο Δήμο προκειμένου να διατίθενται στους κατοίκους.

Σήμα στάθμευσης κατοίκου δικαιούται ο κάτοικος για ένα μόνο συγκεκριμένο αυτοκίνητο ή δίκυκλο της κατοχής του, που χωρά στην ανά θέση διαγράμμιση της μελέτης. Σε περίπτωση που κάποιος κάτοικος δικαιούται δεύτερη θέση στάθμευσης θα πληρώνει 50€, ενώ για τρίτο αυτοκίνητο 100€ χωρίς χρονικό περιορισμό ανά θέση ελεγχόμενης στάθμευσης εντός της προσδιορισμένης περιοχής (ζώνης) κατοικίας του.

Για την έκδοση του σήματος αυτού ο ενδιαφερόμενος υποχρεούται να υποβάλλει τα παρακάτω δικαιολογητικά:

 Αίτηση και υπεύθυνη δήλωση
 Αντίγραφο συμβολαίου ιδιοκτησίας ή μίσθωσης του ακινήτου του ή δύο πρόσφατους λογαριασμούς οργανισμών κοινής ωφέλειας ή αντίγραφο φορολογικής δήλωσης του τελευταίου οικονομικού έτους.
 ʼδεια κυκλοφορίας των αυτοκινήτων που χωρούν στην ανά θέση διαγράμμιση της μελέτης σε αντίγραφο.

Ο κάτοικος, σε περίπτωση αλλαγής κατοικίας, υποχρεούται να δηλώσει την αλλαγή, διαφορετικά θεωρείται παραβάτης.
Το ως άνω τέλος ισχύει κατά το στάδιο της αρχικής εφαρμογής του συστήματος δυνάμενο να αναπροσαρμοσθεί στο μέλλον ύστερα από αιτιολογημένη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

ΙΙΙ. Ειδικές Θέσεις Αποκλειστικής Στάθμευσης Για Επαγγελματικές Ανάγκες.
Οι ειδικές θέσεις στάθμευσης θα δεσμεύονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την εξυπηρέτηση ορισμένων επαγγελματικών αναγκών (φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων και όποιες θέσεις προκύπτουν από το νόμο Δ2/3311 8-1-1992).
Τέλος οι κάτοχοι των αυτοκινήτων που χωρούν στην ανά θέση διαγράμμιση της μελέτης που είναι για άτομα με μειωμένη κινητικότητα (ΑΜΕΑ), δύναται να σταθμεύουν χωρίς χρονικό περιορισμό στις θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης για άτομα με ειδικές ανάγκες ή στις θέσεις επισκεπτών, εφόσον σε εμφανές σημείο του ανεμοθώρακα των αυτοκινήτων που προβλέπεται στην ανά θέση διαγράμμιση της μελέτης υπάρχει η χορηγούμενη ειδική κάρτα Α.Μ.Α για οχήματα ατόμων με αναπηρία,  όπως καθορίζεται από  προεδρικό διάταγμα 241, ΦΕΚ 290/30-11-2005.
Με τα κατά τα ανωτέρω εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί όσο τούτο είναι δυνατό η διασφάλιση στάθμευσης των κατοίκων στις αντίστοιχες θέσεις των προσδιορισμένων περιοχών με την αποτροπή της στάθμευσης μη κατοίκων των περιοχών αυτών, η αύξηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής μεταφοράς, η αποθάρρυνση της χρήσης ιδιωτικών αυτοκινήτων επισκεπτών στις περιοχές μείζονος εμπορικής δραστηριότητας ή παροχής υπηρεσιών για μακροχρόνια στάθμευση.
Επίσης επιτυγχάνεται η δραστική μείωση της παράνομης στάθμευσης των βραχυχρονίων σταθμευόντων που προκαλεί τεράστια κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά προβλήματα στις περιοχές εφαρμογής του συστήματος (αναλυτική αιτιολόγηση περιλαμβάνεται στη σχετική μελέτη για την ελεγχόμενη στάθμευση που εγκρίθηκε με την 331/2009 Απόφαση Δ.Σ. Χαλανδρίου). Επιπλέον τούτων τα προυπολογιζόμενα καθαρά έσοδα (μετά την αφαίρεση του προβλεπόμενου κόστους) από την εφαρμογή του συστήματος θα διατεθούν αποκλειστικά για την βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών της πόλης. Οι δύο πίνακες της μελέτης οι οποίοι αποτελούν τις σελίδες 25 έως και 28 της παρούσας, ( Πίνακας 2 ) εμφανίζουν την εκτίμηση των προβλεπόμενων εσόδων – δαπανών κατ΄έτος και της 5ετίας από της εφαρμογής του συστήματος που θα ανέλθουν στο ποσό των 10,4 εκατ. €  αποτελούν δε αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.

Τα ως άνω έσοδα θα διατεθούν εξ ολοκλήρου για την μερική χρηματοδότηση (τα υπόλοιπα θα καλυφθούν από άλλους δημοτικούς πόρους) των κατωτέρω δαπανών που θα προκύψουν για:
• Δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης
• Συντήρηση οδικού αστικού δικτύου και σήμανσης.
• Έξοδα που προκύπτουν από την εφαρμογή και τον έλεγχο του Κ.Ο.Κ.
• Παρεμβάσεις Δήμου στη βελτίωση υπηρεσιών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς που όπως προβλέπουν όλες οι σχετικές μελέτες βελτιώνουν τις κυκλοφοριακές συνθήκες των αστικών περιοχών.

Για το έτος 2010 στις συγκεκριμένες κατηγορίες έργων και δράσεων προβλέπονται στο επενδυτικό πρόγραμμα του Δήμου (Π.Δ.Σ. 3996/2004) δαπάνες που κατά πολύ υπερβαίνουν τα αναμενόμενα έσοδα.