Εύκολες εικαστικές δραστηριότητες από το 5ο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του Δήμου Χαλανδρίου
Οι παιδαγωγοί του 5ου Τμήματος Προσχολικής Αγωγής του Δήμου Χαλανδρίου προτείνουν εύκολες εικαστικές δραστηριότητες για τη δημιουργική απασχόληση των νηπίων.
Ζωγραφίζω τις εικόνες, τις κόβω και φτιάχνω μια ιστορία
Σ’ αυτή την πρώτη δραστηριότητα τα παιδιά (2,5 ετών και άνω) ζωγραφίζουν τις τέσσερις εικόνες, που ενώνονται με διακεκομμένες γραμμές, είτε με ξυλομπογιές είτε με μαρκαδόρους είτε με λαδοπαστέλ είτε με πινέλο και τέμπερες είτε χρησιμοποιώντας το δάκτυλο τους και δαχτυλομπογιές, αφού πρώτα συζητήσετε μαζί τους για το τι «βλέπουν» στις εικόνες. Είναι ευχάριστο για τα παιδιά να επιλέγουν τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν ανάλογα με τη διάθεσή τους. Κάθε υλικό προσφέρει διαφορετικές δυνατότητες (π.χ. η ξυλομπογιά και ο μαρκαδόρος βοηθάει στη ζωγραφική εντός των περιγραμμάτων ενώ το λαδοπαστέλ προκαλεί μια μικρή τριβή πάνω στο χαρτί ή χαρτόνι, κ.ά.).
Άλλοτε είναι σημαντικό τα παιδιά να προσπαθούν να μην ξεφεύγουν από το περίγραμμα (αφορά κυρίως τα μεγαλύτερα νήπια) και άλλοτε είναι δευτερεύουσας σημασίας, όταν ο πρωταρχικός στόχος είναι πιο σημαντικός (π.χ. η σύνθεση των χρωμάτων ή η αίσθηση μέσω της αφής των υλικών (πολύ σημαντικό για τα βρέφη και τα μικρά νήπια).
Ύστερα, προαιρετικά, τα παιδιά μπορούν να κολλήσουν τη σελίδα σε ένα χαρτόνι για να είναι πιο σταθερή η εικόνα και να μην χαλάσει γρήγορα από τη χρήση.
Εν συνεχεία, τα μεγαλύτερα νήπια μόνα τους ενώ τα μικρότερα παιδιά με τη δική σας συμβολή, κόβουν με το ψαλίδι πάνω στις διακεκομμένες γραμμές, ώστε να χωριστούν οι εικόνες. Αυτό δίνει τη δυνατότητα για επέκταση της δραστηριότητας. Δηλαδή, ζητάτε από τα παιδιά να βάλουν με τη σειρά τις εικόνες ανάλογα με το πως λαμβάνουν χώρα τα γεγονότα χρονικά και να φτιάξουν μια ιστορία για αυτό (π.χ. μια φορά και ένα καιρό ήταν μια ….κοτούλα….που γέννησε …ένα αυγό….Αυτό έσκασε και από μέσα βγήκε ένα κοτοπουλάκι …..που ακολουθούσε τη μαμά κότα όπου πήγαινε και …..Ή μια φορά και ένα καιρό ήταν ένα αυγό που μετά από λίγο καιρό έσπασε και από μέσα βγήκε ένα κοτόπουλο….που βρήκε τη μαμά μου, τη μεγάλη κότα και την ακολουθούσε παντού….όμως η μεγάλη κότα έπρεπε να γεννήσει κι άλλα αυγουλάκια και να τα κλωσήσει… Ή…).
Να εκφραστούν όσο περισσότερο γίνεται
Εσείς ωθείτε με ερωτήσεις τα παιδιά να εκφραστούν όσο περισσότερο γίνεται προσθέτοντας στοιχεία για το χρώμα του κοτόπουλου ή της κότας, αν μοιάζουν, που ζούνε, τι τρώνε, τι νιώθουν, εάν έχουν δει κάπου στη γειτονιά τους ή αλλού αυτά τα ζώα, κ.ά. ερωτήσεις… Αυτό που επιτυγχάνουμε είναι η γλωσσική έκφραση των παιδιών, που προϋποθέτει την αφύπνιση της σκέψης και την οργάνωση του νοητού λόγου.
Παιχνίδι παρατηρητικότητας
Επίσης, μπορείτε να συνεχίσετε το παιχνίδι με τα παιδιά μετατρέποντάς το σε παιχνίδι παρατηρητικότητας. Ζητείστε από τα παιδιά να κλείσουν τα μάτια τους και ύστερα βάζετε με τη σειρά τις εικόνες πάνω στο τραπέζι ή στο πάτωμα παραλείποντας μια διαφορετική εικόνα- κάθε φορά που το επαναλαμβάνετε- ζητώντας από αυτά να καταλάβουν ποια εικόνα λείπει. Μπορείτε ακόμα να μπερδεύετε τη σειρά των εικόνων κάθε φορά που τα παιδιά κλείνουν τα μάτια τους, ώστε εκείνα να τις βάλουν στη σωστή σειρά ανάλογα με την ιστορία που έχουν φτιάξει. Επιπροσθέτως, μπορείτε στη συνέχεια να κρύβετε πάνω από μια εικόνες και τα νήπια να βρίσκουν πόσες λείπουν ή πόσες έχετε στα χέρια σας ή στο τραπέζι (άρα να μετρούν…).
Πρόταση για ζωγραφική με μπογιές και πλαστικό πιρούνι
Οι επόμενες δυο προτάσεις αφορούν εικαστική δραστηριότητα με τη χρήση πλαστικού πιρουνιού. Πρόκειται για εύκολη τεχνική, όπου μπορούν να ασχοληθούν τόσο τα μεγάλα βρέφη όσο και τα νήπια. Και στις δυο περιπτώσεις το παιδί βουτάει το πλαστικό πιρούνι στην τέμπερα ή στη δακτυλομπογιά και απαλά το πιέζει πάνω στο λευκό ή ανοιχτού χρώματος χαρτί ή χαρτόνι κανσόν. Όσον αφορά το κοτοπουλάκι μπορούμε με ένα μολύβι να δημιουργήσουμε έναν αχνό κύκλο, ώστε αρχικά τα παιδιά να πιέζουν το χρωματισμένο κίτρινο πιρούνι πάνω στον κύκλο γύρω γύρω για να τον καλύψουν τελείως και εν συνεχεία να κάνουν χρωματιστές πιρουνιές στο εσωτερικό του προσπαθώντας να τον γεμίσουν. Έτσι, δημιουργούν το σώμα του κοτόπουλου.
Τα πιο μεγάλα νήπια μπορούν να εφαρμόσουν την τεχνική χωρίς να τους σχηματίσουμε τον αχνό κύκλο δίνοντας τους απλά την οδηγία να πιέζουν το χρωματισμένο πιρούνι κυκλικά και πολύ κοντά στην προηγούμενη «στάμπα» που έχουν δημιουργήσει. Αφού στεγνώσει το σώμα του κοτόπουλου, τα παιδιά μπορούν να κολλήσουν ματάκια και μύτη στο κοτοπουλάκι ή να τα σχηματίσουν με το δάχτυλό τους που προηγουμένως το έχουν βάλει σε δακτυλομπογιά. Στο τέλος μπορούν να φτιάξουν τα πόδια του κοτόπουλου με μολύβι, ξυλομπογιά, μαρκαδόρο ή το δάχτυλό τους.
Ανάλογης λογικής και τεχνοτροπίας είναι η δημιουργία ενός βάζου με λουλούδια ή ενός κήπου με άνθη…Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να σχεδιάσουν με μολύβι ή μαρκαδόρο ένα βάζο , ενώ για τα βρέφη και τα μικρά νήπια το κάνετε εσείς. Ύστερα με το δείκτη του χεριού τους σχηματίζουν μακριές πράσινες γραμμές, δηλαδή, τα κοτσάνια των λουλουδιών και κοντές πλάγιες πράσινες γραμμές που τις ακουμπούν για να δημιουργηθούν τα φύλλα τους . Στη συνέχεια με το χρωματισμένο πλαστικό πιρούνι πιέζουν στην άκρη των κοτσανιών (πάνω μέρος των πράσινων γραμμών) για να δημιουργήσουν τα άνθη. Τα παιδιά μπορούν – αφού σκουπίσουν καλά με χαρτί το πιρούνι τους- να αλλάζουν χρώμα κάθε φορά που κάνουν στάμπα, ώστε να δημιουργήσουν ένα πολύχρωμο μπουκέτο ή κήπο.
Όπως καταλαβαίνετε αυτό μπορεί να εφαρμοστεί ως τεχνική και σε άλλες ζωγραφιές, όπου μπλέκονται διάφορα υλικά μεταξύ τους. Τα παιδιά μπορούν με αυτόν τον τρόπο να φτιάξουν τα μαλλιά ενός ανθρώπου, τη φούστα μιας κοπέλας, κ.ά.
Όπως πάντα συνηθίζουμε να λέμε εμείς οι παιδαγωγοί: «Αφήστε τα παιδιά να πειραματιστούν με τα υλικά και τη φαντασία τους να τα οδηγεί…» Αυτό που οπωσδήποτε χρειάζεται να κάνετε εσείς οι γονείς είναι να θέτετε τα όρια μέσα στα οποία κινούνται τα παιδιά και από κοινού καλύτερα να ορίζετε τους κανόνες πριν ξεκινήσει μια δραστηριότητα (ζωγραφικής, παιχνιδιού, κ.ά.).
Οι παιδαγωγοί και η προϊσταμένη του 5ου Τμήματος σας εύχονται «Καλή Διασκέδαση!»