Χαλάνδρι Ενάντια: Η αποτυχία της επιδημιολογικής επιτήρησης στο Χαλάνδρι και 7 άμεσα σημεία για ένα άλλο επιδημιολογικό μοντέλο στην κοινότητα
Μηδέν κρούσματα σε 566 rapid tests στο «κόκκινο» Χαλάνδρι! Επιτυχία ή αποτυχία;
Την Παρασκευή 5/2 διεξήχθησαν 566 rapid tests στην πλατεία Χαλανδρίου από τον ΕΟΔΥ, σε συνεργασία με τον Δήμο Χαλανδρίου
Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις ΕΟΔΥ και Δήμου, δεν εντοπίστηκε ΟΥΤΕ ΕΝΑ θετικό κρούσμα, την ίδια ώρα που:
- Ο Υπουργός Υγείας Βασίλής Κικίλιας αναφερόταν ειδικά στο Χαλάνδρι, στις 03/02 ως επιβαρυμένη περιοχή της Αττικής.[1]
- Ο Σ. Τσιόδρας, Επικεφαλής της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, μιλούσε συγκεκριμένα για το Χαλάνδρι, στις 04/02, όταν αναφερόταν σε αύξηση κατά 82% των κρουσμάτων στον Βόρειο Τομέα.[2]
- Ο Αντιδήμαρχος Χαλανδρίου Κ. Ευθυμίου, στο Δημοτικό Συμβούλιο στις 03/02, ενημέρωνε το σώμα ότι ο ΕΟΔΥ, κατά την εβδομαδιαία ενημέρωση προς τον Δήμο, κατέγραφε την Δευτέρα 01/02, 89 ενεργά κρούσματα στο Χαλάνδρι, έναντι 36, μια εβδομάδα πριν στις 25/01.[3]
- Η Αντιδήμαρχος Παιδείας, Ι. Αθανασάτου, στο ίδιο Δημοτικό Συμβούλιο, ενημέρωνε το σώμα ότι η ταχύτητα αύξησης των κρουσμάτων στα δημοτικά είναι μεγαλύτερη από αυτήν του φθινοπώρου, πριν κλείσουν τα δημοτικά.[4]
Αδυνατούμε να πιστέψουμε ότι ο Υπουργός Υγείας, ο επικεφαλής της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων και ο ΕΟΔΥ λένε ψέματα για το Χαλάνδρι.
Κι όμως, από 566 rapid tests, τα θετικά ήταν ΜΗΔΕΝ. Οπότε κάτι πάει λάθος με το μοντέλο επιδημιολογικής επιτήρησης που υλοποιεί η κυβέρνηση, το Υπ. Υγείας και ο ΕΟΔΥ.
Και πως δεν θα μπορούσε να πηγαίνει λάθος όταν η μέθοδος επιδημιολογικής επιτήρησης είναι, τουλάχιστον, προβληματική:
- Η τυχαία δειγματοληψία σε μια πλατεία, δεν διασφαλίζει με κανέναν τρόπο ότι οι προσερχόμενοι για τεστ, ανήκουν σε ομάδες πληθυσμού που εκτίθενται σε περισσότερες επαφές και βρίσκονται σε χώρους υψηλού συγχρωτισμού (εργαζόμενοι σε μαζικούς χώρους εργασίας, μετακινούμενοι με ΜΜΜ, μαθητές και δάσκαλοι) .
- Ακόμα και αυτές οι τυχαίες δειγματοληψίες γίνονται σε εργάσιμες ώρες (10.00-15.00), «διασφαλίζοντας» ότι θα μπορούν να συμμετέχουν μόνο συμπολίτες μας, που αντικειμενικά, είτε δεν εργάζονται (συνταξιούχοι), είτε έχουν την πολυτέλεια να περνούν περισσότερο χρόνο στο σπίτι (τηλε-εργαζόμενοι), είτε έχουν ατομικές επιχειρήσεις/είναι ελεύθεροι επαγγελματίες, καθώς κανένας εργαζόμενος δεν θα μπορούσε να πάει για τεστ τέτοιες ώρες, σε εργάσιμη μέρα. Αγνοούμε πλήρως τις ηλικίες και το επαγγελματικό προφίλ των εξεταζόμενων.
- Τα rapid tests τα οποία χρησιμοποιεί ο ΕΟΔΥ δεν έχουν καμία διασταυρωμένη αξιοπιστία. ΠΡΟΣΟΧΗ δεν λέμε ότι γενικά τα rapid tests δεν έχουν αξιοπιστία. Λέμε ότι τα 2εκατομμύρια rapid tests, τα οποία προμηθεύτηκε ο ΙΦΕΤ, με την από 4/11/2020 διακήρυξη του, δεν έχουν ελεγχθεί για την αξιοπιστία τους. Η διακήρυξη, ενώ απαιτεί ευαισθησία άνω του 90% (εντοπισμός θετικών) και ειδικότητα άνω του 99% (εντοπισμός αρνητικών), ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙ «τεκμηρίωση από ανεξάρτητες δημοσιευμένες μελέτες» (σελ. 22 της ως άνω διακήρυξης). [5] Ενώ την ίδια ώρα, είναι γνωστό ότι κανένα σχεδόν rapid, δεν έχει τέτοια μεγάλη ακρίβεια, ειδικά στον εντοπισμό θετικών, κάτι που καθιστά προβληματική την χρήση τους σε «κόκκινη» περιοχή!
- Μέχρι στιγμής δεν έχει δημοσιευτεί, ούτε υπάρχει η οποιαδήποτε πληροφορία για εξέταση της ειδικότητας και της ευαισθησίας των παραπάνω rapid tests από τον ίδιο τον ΕΟΔΥ! Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι τα θετικά rapid tests επιβεβαιώνονται από PCR μοριακά test, αλλά τα αρνητικά δεν επανελέγχονται, ούτε καν δειγματοληπτικά!
- Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή η παράνοια, διορθώθηκε μόλις στην τελευταία διακήρυξη του ΙΦΕΤ για προμήθεια 5 εκατομμυρίων rapid tests (01/02/2021), όπου επιτέλους παρατίθενται αναλυτικά και εκτεταμένα κριτήρια που επαληθεύουν την ειδικότητα και ευαισθησία που δηλώνει ο κατασκευαστής (σελ. 24). [6]
Όλα τα παραπάνω αναδεικνύουν ότι το μοντέλο επιδημιολογικής επιτήρησης του ΕΟΔΥ, που περιλαμβάνει ως κομμάτι του τα «τεστ στις πλατείες» είναι αν όχι χρεοκοπημένο, τουλάχιστον προβληματικό. Η χρεωκοπία αυτή αποδεικνύεται από την δραματική κατάσταση που βίωσε η Βόρεια Ελλάδα τον Νοέμβρη-Δεκέμβρη του 2020, όπου η κυβέρνηση έλαβε μέτρα μετά την έξαρση της πανδημίας, καθώς δεν είχε εικόνα της επιδημιολογικής εξέλιξης, παρά μόνο όταν άρχισαν να γεμίζουν τα νοσοκομεία, παρά το γεγονός ότι από τις 22/10 ο Περιφερειάρχης και δήμαρχοι της Θεσσαλονίκης (όλοι εκλεγμένοι με το κυβερνητικό κόμμα!!!) είχαν εισηγηθεί την άμεση λήψη μέτρων, ειδικά εν όψει του τριημέρου του Αγ. Δημητρίου.
7-ΑΜΕΣΑ-σημεία για ένα άλλο μοντέλο επιδημιολογικής επιτήρησης σε επίπεδο κοινότητας
Ήρθε η ώρα να ακουστούν οι εκκλήσεις ειδικών, που κρούουν εδώ και καιρό τον κώδωνα του κινδύνου και καλούν σε αλλαγή πλεύσης και εφαρμογή νέου μοντέλου επιδημιολογικής επιτήρησης, το οποίο θα πηγαίνει πέρα από τη λογική «ανοίγουμε όταν τα κρούσματα πέφτουν, κλείνουμε όταν ανεβαίνουν», το λεγόμενο «λοκντάουν-ακορντεόν»:
- Μαζική, τακτική επιδημιολογική επιτήρηση σε επίπεδο κοινότητας, με στόχευση σε χώρους όπου παρουσιάζεται υψηλός συγχρωτισμός (μαζικοί χώροι δουλειάς, σχολεία).
- Επιθετική ιχνηλάτηση των κρουσμάτων. Είναι αδιανόητο, οι επαφές επιβεβαιώμενων κρουσμάτων να μην υποβάλλονται σε 5-μερη καραντίνα και μετά PCR, και να δικαιούνται δωρεάν τεστ, μόνο αν παρουσιάσουν συμπτώματα, αφήνοντας έτσι ασυμπτωματικούς να διαδίδουν τον ιό εντός της κοινότητας.
- Συνταγογράφηση για δωρεάν τεστ, σε όποιον το έχει ανάγκη έπειτα από κρίση των γιατρών. Τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ, αυτήν τη στιγμή είναι τόσο περιοριστικά, που άνθρωποι με συμπτώματα, εάν δεν αποτελούν επαφή γνωστού θετικού κρούσματος, ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ ΤΕΣΤ!
- Δημιουργία σημείων δειγματοληψίας σε χώρους ανεξάρτητους από τις υποδομές υγείας (Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας). Δεν είναι δυνατόν, οι υποδομές υγείας να μετατρέπονται σε κέντρα δειγματοληψίας, όπου άνθρωποι χωρίς συμπτώματα, συγχρωτίζονται με ανθρώπους με συμπτώματα και πολύτιμο προσωπικό και υποδομές δεσμεύεται απλά για να κάνει τεστ. Η εμπειρία των drive-in κέντρων δειγματοληψίας σε μια σειρά από χώρες (Γερμανία, Αγγλία, Ισπανία, ΗΠΑ) πρέπει να αξιοποιηθεί άμεσα και να υλοποιηθεί και εδώ.
- Ενίσχυση των δομών πρωτοβάθμιας υγείας (Κέντρων Υγείας), ώστε να μπορούν οι πολίτες να απευθύνονται έγκαιρα σε γιατρό, ο οποίος να αξιολογεί την κατάσταση τους και να παρακολουθεί συστηματικά την εξέλιξη τους, σε περίπτωση που νοσούν, ώστε ούτε να «γονατίζουν» τα νοσοκομεία, ούτε να γίνεται εισαγωγή στα νοσοκομεία όταν η λοίμωξη έχει προχωρήσει, με συχνά τραγικά αποτελέσματα.
- Για όλα τα παραπάνω, είναι αναγκαίες οι επενδύσεις τόσο σε υποδομές (χώροι για κέντρα δειγματοληψίας, ιατρονοσηλευτικός εξοπλισμός, ΜΑΠ), όσο και σε προσωπικό που θα τις στελεχώσει. Είναι αδιανόητο μετά από ένα χρόνο πανδημίας να μεταφέρονται γιατροί και νοσηλευτές από το ένα Κ.Υ, στο άλλο, από Κ.Υ. σε νοσοκομεία ή από νοσοκομείο σε νοσοκομείο για να μπαλωθούν προσωρινά οι «τρύπες», δημιουργώντας νέες.
- Επιτάχυνση του εμβολιασμού και διεξαγωγή του σε ανεξάρτητα εμβολιαστικά κέντρα, κατάλληλα εξοπλισμένα και στελεχωμένα. Δεν είναι δυνατόν, το αποδυναμωμένο ΕΣΥ να χάνει προσωπικό και υποδομές για να κάνει τα εμβόλια, και να μην αξιοποιείται το τεράστιο ιατρικό δυναμικό που μένει ανεκμετάλλευτο (ιδιώτες γιατροί, φοιτητές ιατρικής και νοσηλευτικής), καθώς και να σταματούν οι διαγνωστικές εξετάσεις σε Κ.Υ., ώστε να μετατρέπονται σε εμβολιαστικά κέντρα, όπως πρόκειται να γίνει με το Κ.Υ. Χαλανδρίου.
Δεν επιδιώκουμε να το παίξουμε ειδικοί και γνώστες. Όλα αυτά που λέμε, διατυπώνονται εδώ και καιρό από τμήματα της επιστημονικής και ιατρικής κοινότητας[7], αλλά, η κυβέρνηση κωφεύει. Στα παραπάνω μπορούν να προστεθούν και πολλά όλα, με βασικότερο την αποσυμφόρηση των σχολικών αιθουσών (είτε με εξεύρεση προσωρινών λύσεων που θα αυξάνουν τις αίθουσες, είτε ακόμα και με μοντέλο εκ περιτροπής προσέλευσης και ενίσχυση με προσωπικό).
Επιπλέον σίγουρα είναι αναγκαίοι οι συστηματικοί έλεγχοι σε μαζικούς χώρους δουλειάς για την τήρηση των μέτρων καθώς είναι εμφανές ότι οι περιοχές που αποτελούν κέντρα βιομηχανικής/βιοτεχνικής δραστηριότητας (Δυτ. Αττική, Κοζάνη, Πέλλα, Αλιβέρι κλπ) έχουν μέχρι στιγμής αποτελέσει επίκεντρα της πανδημίας, και το αντίστοιχο μπορούμε να υποθέσουμε για μαζικούς εργασιακούς χώρους του κλάδου των υπηρεσιών, όταν δεν εφαρμόζεται εκτεταμένη τηλε-εργασία. Για τα ΜΜΜ, δεν χρειάζεται να προσθέσουμε τίποτα. Έχουν όλα ειπωθεί, αλλά οι Λουδοβίκοι της κυβέρνησης μας προτρέπουν να τα αποφεύγουμε, λες και έχουμε όλοι την δυνατότητα να χρησιμοποιούμε αυτοκίνητο.
Όμως επιλέγουμε να επικεντρωθούμε στα παραπάνω 7 σημεία, καθώς αφορούν άμεσα μέτρα που πρέπει να ληφθούν σε επίπεδο κοινότητας, ώστε να υπάρχει ανά πάσα στιγμή εικόνα της επιδημιολογικής εξέλιξης σε τοπικό επίπεδο και να μην βιώσουμε καταστάσεις αντίστοιχες με αυτές της βορείου Ελλάδας. Πρέπει να έχουμε υπόψη μας, ότι σε αντίθεση με το φθινόπωρο, ξεκινάμε από πολύ χειρότερο σημείο ως προς την κατάσταση των νοσοκομείων (διπλάσιο διασωληνομένοι τώρα σε σχέση με την αρχή του 2ου κύματος) και ότι είναι εμφανές πια ότι τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας έχουν ελάχιστον αποτέλεσμα, όσο η κοινωνικο-οικονομική ζωή συνεχίζεται κανονικά. Δεν κολλάμε στους απογευματινούς περιπάτους, αλλά, πρώτα και κύρια, στις δουλειές μας, στα σχολεία, στα ΜΜΜ και μετά το μεταφέρουμε στα σπίτια μας, καθώς και στα σπίτια που «συνδέονται» με το δικό μας (συνάδελφοι, συμμαθητές κλπ).
Για όλα αυτά τα παραπάνω, θεωρούμε ότι ο Δήμος δεν αρκεί να συνδράμει τον ΕΟΔΥ στο αποτυχημένο μοντέλο του και να καλλιεργεί την επανάπαυση λόγω των μηδενικών τεστ. Αν μη τι άλλο, έστω το στοιχειώδες της πίεσης για διεξαγωγή, έστω, rapid tests, σε επιβαρυμένους χώρους, και όχι «τυφλά» στην Πλατεία, μπορεί να γίνει!
Εάν δεν επιθυμεί να διοχετεύσει πόρους ώστε να εφαρμόσει, έστω, κάποιες πλευρές της επιδημιολογικής επιτήρησης (τεστ στα σχολεία, δέσμευση χώρων για κέντρα δειγματοληψίας/ εμβολιαστικά κέντρα, διερεύνηση χώρων για αποσυμφόρηση των σχολικών αιθουσών), πρέπει τουλάχιστον να παλέψει ώστε η πολιτεία να μην κωφεύει πια απέναντι στα αιτήματα της επιστημονικής και ιατρικής κοινότητας και ας πιέσει, με όλο το θεσμικό βάρος που έχει, για την εφαρμογή ενός άλλου μοντέλου επιδημιολογικής επιτήρησης.
Εξάλλου το πρόσφατο ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου[8], στις 03/02, με αφορμή την αναστολή λειτουργιών του Κ.Υ. Χαλανδρίου για μετατροπή, αποκλειστικά, σε εμβολιαστικό κέντρο, θέτει το ευρύτερο πλαίσιο για τις διεκδικήσεις μέτρων και πολιτικών απέναντι στην κυβέρνηση.
Είμαστε σίγουροι, ότι αν γίνει η αρχή από τον Δήμο μας, όχι μόνο ολόκληρη η πόλη θα στοιχηθεί μαζί του για να παλέψει για αυτά τα εύλογα αιτήματα, αλλά και άλλοι Δήμοι θα ακολουθήσουν κατά πόδας.
Τώρα, πριν να είναι αργά. Πριν επαναληφθούν στην Αττική, τα όσα έγιναν στη Βόρεια Ελλάδα.
[1] Ανησυχία για την Αττική: Στο τραπέζι απαγόρευση κυκλοφορίας πριν τις 21:00 – Κρίσιμο 48ωρο για νέα μέτρα Πηγή: www.lifo.gr
[2] Κορωνοϊός: 1.070 νέα κρούσματα, 25 νεκροί και 249 διασωληνωμένοι σε ένα εικοσιτετράωρο, Πηγή: www.cnn.gr
[3] Βίντεο Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου Χαλανδρίου – 3/2/2021
[4] Βίντεο Συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου Χαλανδρίου – 3/2/2021
[5] ΙΦΕΤ- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ για την επείγουσα προμήθεια έως και 2.000.000 Rapid Tests ταχέως συστήματος (Point of Care) για αντιγόνο SARS-CoV-2 για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών από τον κορωνοϊό COVID-19 με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής. 04/11/2020
[6] ΙΦΕΤ- Πρόσκληση της Ι.Φ.Ε.Τ. Μ.Α.Ε. μέσω ΕΣΗΔΗΣ, με αντικείμενο την επείγουσα προμήθεια έως και 5.000.000 Rapid Tests για την κάλυψη αναγκών αντιμετώπισης του κορωνοϊού COVID-19 με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής. 01/02/2021
[7] Ενδεικτικά, αλλά όχι περιοριστικά «Οκτώ αστερίσκοι για την πανδημία στην Ελλάδα», με υπογραφή 23 καθηγητών Πανεπιστημίων, ιατρών του ΕΣΥ και της ΠΦΥ, στην Καθημερινή στις 21/01/2021, αλλά και τις διεκδικήσεις της ΟΕΝΓΕ, όπως μπορείτε να τις δείτε στα αιτήματα που παραθέτει για την προκήρυξη απεργίας στις 16/02
[8] Διπλή αντίδραση για την κατάσταση στο Κέντρο Υγείας της πόλης, Πηγή: amarysia.gr