Σίμος Ρούσσος: Μεγάλη πρόκληση η ανάδειξη του Αδριάνειου Υδραγωγείου
Τη στρατηγική της διοίκησης για τη νέα χρονιά ανέπτυξε ο δήμαρχος Χαλανδρίου Σίμος Ρούσσος, στη συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα “Xτύπος”, το Σάββατο 26 Δεκεμβρίου. Ο δήμαρχος Χαλανδρίου επισήμανε ότι η προσπάθεια το επόμενο διάστημα επικεντρώνεται στην ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομών που είναι σε εξέλιξη, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στην υλοποίηση του ευρωπαϊκού προγράμματος UIA για την ανάδειξη του Αδριάνειου Υδραγωγείου, χαρακτηρίζοντάς την ως την μεγαλύτερη πρόκληση του επόμενου διαστήματος.
Επίσης, ο δήμαρχος απάντησε σε όσα κατηγορήθηκε από τον επικεφαλής της μείζονος κ. Γ. Κουράση, στο πλαίσιο συνέντευξής του στην ίδια εφημερίδα, ενώ αναφέρθηκε και στις πρωτοβουλίες του Δήμου για αυτήν την ιδιαίτερη εορταστική περίοδο.
Ακολουθεί η συνέντευξη του δημάρχου Χαλανδρίου:
Κύριε Δήμαρχε, πως αντιμετωπίζει ο Δήμος Χαλανδρίου το δεύτερο κύμα της πανδημίας, τόσο από πλευράς προστασίας των πολιτών, όσο και από πλευράς στήριξης των επαγγελματιών της περιοχής;
Ο Δήμος Χαλανδρίου -όπως και οι περισσότεροι Δήμοι της χώρας- δίνει όλο αυτό το διάστημα έναν πάνω από τα μέτρα του, ανθρώπινα και οικονομικά, αγώνα σε πολλά μέτωπα, προκειμένου να κρατήσει την κοινωνία όρθια και την πόλη καθαρή. Προτεραιότητα η στήριξη των κοινωνικά ασθενέστερων και όσων ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες χωρίς προστατευτικό περιβάλλον. Το ήδη ισχυρό κοινωνικό δίκτυο προστασίας του Δήμου έχει διευρυνθεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα με νέες υπηρεσίες, ώστε να παρέχεται αφενός έκτακτη συνδρομή μέσω του «Κέντρου Βοήθειας» που έχει συστήσει ο Δήμος με ίδιους πόρους -ελλείψει του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» που κατάργησε η προηγούμενη διοίκηση- αφετέρου υπηρεσίες πρωτοβάθμιας περίθαλψης και ψυχολογικής υποστήριξης.
Παράλληλα οι εργαζόμενοι στην υπηρεσία Καθαριότητας καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια –ρισκάροντας κάθε μέρα την ασφάλεια τη δική τους και των οικογενειών του- για να διατηρηθούν τα δρομολόγια καθαριότητας της πόλης στα προ Covid-19 επίπεδα.
Μέριμνα έχει ληφθεί και για την προστασία των εργαζομένων στο Δήμο, καθώς πέρα από τα τεστ που έγιναν μέσω ΕΟΔΥΥ, ο Δήμος προχώρησε στη σύναψη σχετικής σύμβασης με ιδιωτικό διαγνωστικό κέντρο για τη διενέργεια μοριακών τεστ ανίχνευσης Covid-19 στους εργαζόμενους, όταν κρίνεται αναγκαίο με βάση τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Αναφορικά δε με τη στήριξη των επαγγελματιών της πόλης, πέρα από τις ελαφρύνσεις από τα τέλη, τα οποία έχουμε υιοθετήσει από την έναρξη της πανδημίας, αυτό το διάστημα ετοιμάζεται ένας οδηγός πόλης που θα ενταχθεί στην ιστοσελίδα του Δήμου, ώστε να διευκολυνθεί η διαδικτυακή πρόσβαση των πολιτών στα καταστήματα του Χαλανδρίου που βρίσκονται αντιμέτωπα με την παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας.
Διανύουμε το δεύτερος έτος, της δεύτερης συνεχόμενης θητείας σας στο δημαρχιακό θώκο του Χαλανδρίου. Θα θέλαμε να μας κάνετε έναν συνοπτικό απολογισμό του έργου σας, σ’ αυτή την δημοτική περίοδο.
Η έναρξη της δεύτερης θητείας της διοίκησης συνέπεσε με την πανδημία. Η διοίκηση κλήθηκε με πενιχρή οικονομική ενίσχυση και με σημαντική συρρίκνωση των εσόδων της -λόγω των ελαφρύνσεων προς επιχειρήσεις και πολίτες που πλήττονται από την πανδημία- να διαχειριστεί αποτελεσματικά την υγειονομική κρίση.
Ωστόσο όλο αυτό το διάστημα επιμείναμε σθεναρά στην υλοποίηση όλων των συμβάσεων για τα μεγάλα έργα υποδομών στην πόλη. Μέσα σε 16 μήνες, ολοκληρώθηκαν κτιριακές παρεμβάσεις σε 26 σχολεία της πόλης, τέθηκε σε λειτουργία ένας ακόμα Παιδικός Σταθμός, ανακαινίστηκε μεγάλος αριθμός παιδικών χαρών, ξεκίνησαν τα έργα διαμόρφωσης 4 δημόσιων χώρων στο Πάτημα Χαλανδρίου και βέβαια το έργο της ανέγερσης του δημαρχείου. Συνολικά υλοποιήθηκε το 86,5% (!) του τεχνικού προγράμματος του 2020. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι 75,31% των χρημάτων γι’ αυτά τα έργα, ποσό 11.660.000 ευρώ, προήλθε από εξωτερικές πηγές χρηματοδότησης («Φιλόδημος», ΠΔΕ, Πράσινο Ταμείο) και μόλις το 24,69%, ποσό 4.132.000 ευρώ, από ίδιους πόρους του Δήμου. Το 2014 όταν ανέλαβε η σημερινή διοίκηση η εικόνα ήταν εντελώς αντίστροφη. Το 80% των χρημάτων υλοποίησης των έργων προέρχονταν απευθείας από χρήματα των δημοτών (ίδιοι πόροι του Δήμου) και μόλις το 20% από άλλες χρηματοδοτήσεις.
Ποιες είναι οι άμεσες προτεραιότητές σας για το προσεχές διάστημα, πέρα από την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας;
Η προσπάθειά μας το επόμενο διάστημα επικεντρώνεται στην ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομών που είναι σε εξέλιξη. Από τα έργα κτιριακών παρεμβάσεων στα σχολεία (κτιριακά, ράμπες ΑμεΑ, ενεργειακή αναβάθμιση) έως την ανέγερση του ιδιόκτητου δημαρχείου, την αποπεράτωση του μεγάλου αντιπλημμυρικού έργου στο Πολύδροσο και τα έργα υποδομών (πλατείες, αθλητικό κέντρο) που είναι σε εξέλιξη στο Πάτημα.
Επιπλέον προωθείται η οργάνωση ενός δικτύου πράσινων διαδρομών στην πόλη, όπως έχουν προσδιοριστεί από το ΣΒΑΚ – το οποίο πρωτοποριακά υιοθέτησε ο Δήμος από το 2019, με στόχο την υλοποίηση μια μεγάλης πιλοτικής ανάπλασης σε κάθε γειτονιά του Χαλανδρίου.
Το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2021, που υπερψηφίστηκε τις προηγούμενες μέρες περιλαμβάνει συνολικά 91 έργα εκ των οποίων τα 41(!) είναι νέα. Ο σχεδιασμός προβλέπει έργα σχεδόν σε κάθε γειτονιά του Χαλανδρίου.
Η οριστική επίλυση του ζητήματος της ένταξης στο Σχέδιο Πόλης της περιοχής
«Πεύκο Πολίτη» όπως και η μετεγκατάσταση των Ρομά με κατάργηση του καταυλισμού στο Νομισματοκοπείο είναι δύο χρόνια προβλήματα της πόλης, στα οποία επενδύσαμε τεράστια προσπάθεια τη χρονιά που πέρασε, και τα οποία εκτιμώ ότι οδεύουν προς τη λύση τους.
Ανάδειξη Αδριάνειου Υδραγωγείου
Η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση του επόμενου διαστήματος είναι η επιτυχής υλοποίηση του ευρωπαϊκού προγράμματος UIA, για την ανάδειξη του Αδριάνειου Υδραγωγείου.
Για μια ακόμη φορά, το Χαλάνδρι, μοναδική πόλη σε όλη την Ελλάδα, επιλέχθηκε για ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα τόσο μεγάλης εμβέλειας που χρηματοδοτείται με 3,9 εκατ. ευρώ (!).
Πυρήνας του προγράμματος είναι να καταστεί παραγωγικό το υδραγωγείο, με τη δημιουργία του πρώτου αρδευτικού δικτύου σε αστική περιοχή. Το νερό του θα χρησιμοποιείται από τους κατοίκους και από το Δήμο για πότισμα. Η υδραυλική εγκατάσταση θα συνοδευτεί από ένα μεγάλο έργο ανάπλασης. Το ένα από τα δύο αντλιοστάσια που θα δημιουργηθούν θα είναι προσβάσιμο από το κέντρο της πόλης με διάνοιξη της παραρεμάτιας ζώνης.
Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο κ. Κουράσης, έκανε ειδική αναφορά σε τρεις υποθέσεις:
α) για αντιπλημμυρικό έργο, με επιπλέον κόστος 800.000, β) για δαπάνες 400.000 ευρώ στο δημαρχείο, γ) το θέμα των ΧΕΥ 8 και ΧΕΥ 9 και της χρήσης τους στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Τι απαντάτε για την κάθε μία περίπτωση;
Ο κ. Κουράσης επιμένει να επαναφέρει άκομψα στο δημόσιο διάλογο το θέμα και μάλιστα «ως σκάνδαλο», κατηγορώντας τη διοίκηση γιατί αντί του εργολάβου που μειοδότησε με έκπτωση 70% (!) επέλεξε εκείνον που πρόσφερε επαρκή γραπτή αιτιολόγηση για την έκπτωση που έδωσε. Μια επιλογή που εξασφάλισε την άρτια υλοποίηση του έργου και μάλιστα νωρίτερα από το προβλεπόμενο στη σύμβαση.
Θα επαναλάβουμε μόνο δύο πράγματα.
-
Η γραπτή αιτιολόγηση της έκπτωσης του κάθε εργολάβου προβλέπεται από τον νόμο 4412 των δημοσίων συμβάσεων (αρ.88) και έγινε με την ομόφωνη απόφαση όλων των εμπλεκομένων. Το γεγονός μάλιστα ότι κατά τη γραπτή αιτιολόγηση κάποιοι εργολάβοι επέλεξαν να μην συμμετάσχουν, άλλοι επέλεξαν να απαντήσουν με φαιδρά επιχειρήματα ενώ ο μειοδότης με την έκπτωση του 70% δεν συμμετείχε καθόλου (!) είναι αποκαλυπτικό του τι συμβαίνει με τα δημόσια έργα. Απόδειξη ότι θεσμοθετήθηκε ως υποχρεωτική πλέον η διαδικασία της γραπτής αιτιολόγησης.
-
Η διαδικασία υλοποίησης του έργου εγκρίθηκε από σειρά ελεγκτικών μηχανισμών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου συμπεριλαμβανομένου.
Η επιμονή ή μάλλον η εμμονή του κ. Κουράση να βλέπει «σκάνδαλα» εκεί που δεν υπάρχουν προκαλεί εύλογα ερωτήματα.
Για την ανέγερση του δημαρχείου
Στην περίπτωση του έργου του δημαρχείου ο κ. Κουράσης εγκαλεί τη διοίκηση γιατί κάνει χρήση του κονδυλίου των απρόβλεπτων δαπανών. Μα ακριβώς γι’ αυτό «προβλέπονται» στις συμβάσεις των δημόσιων έργων οι απρόβλεπτες δαπάνες…. Υποθέτω πως αν ο κ. Κουράσης είχε ικανή εμπειρία από δημόσιες συμβάσεις δεν θα πρόβαινε σε τέτοια κριτική. Άλλωστε η επιλογή της παράταξής του να καταψηφίσει σε πρόσφατη Οικονομική Επιτροπή την απόφαση της διοίκησης να μην γίνει δεκτό αίτημα του εργολάβου για περαιτέρω αύξηση των απρόβλεπτων δαπανών εγείρει πολλά ερωτήματα. Πολύ περισσότερο που η παράταξη του κ. Κουράση εκφράζει δημόσια «αγωνιά» για την επιβάρυνση του Χαλανδραίου φορολογούμενου. Σημειωτέον βέβαια ότι το έργο του δημαρχείου χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Για το σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων
Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους και σ’ αυτή την περίπτωση, χωρίς να χρειαστεί να επιχειρηματολογήσουμε. Με εργώδεις προσπάθειες της σημερινής διοίκησης ο χώρος της υπηρεσίας Καθαριότητας αδειοδοτήθηκε για τρία χρόνια και μέχρι να ολοκληρωθεί η υποχρεωτική διαδικασία χωροθέτησης του Σ.Μ.Α. σε άλλο σημείο της πόλης, όπως ρητά ορίζει η σχετική διάταξη. Η εκκρεμότητα αυτή έκλεισε μετά από 40 χρόνια. Το προηγούμενο διάστημα η υπηρεσία λειτουργούσε με τη μόνιμη απειλή της έξωσης, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τη λειτουργία της πόλης.
Θυμίζουμε στον κ. Κουράση ότι το 2014 που ανέλαβε η σημερινή διοίκηση, ο Δήμος Χαλανδρίου δεν είχε ΚΑΝΕΝΑΝ δικό του χώρο για στέγαση της υπηρεσίας Καθαριότητας και εκκρεμούσε απόφαση αποβολής του αμαξοστασίου από το χώρο του ΧΕΥ 8.
Σήμερα διαθέτει δύο ακόμα ακίνητα για τη στέγαση της υπηρεσίας, το ΧΕΥ 9 όπου προβλέπεται από τις χρήσεις γης νόμιμη λειτουργία Σ.Μ.Α. και το χώρο της Τήνου, όπου πληροί τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία Πράσινου Σημείου.
Το ΧΕΥ 9 αγοράστηκε γι’ αυτή τη χρήση με την ψήφο και του κ. Κουράση, ο οποίος μέχρι σχετικά πρόσφατα διεκδικούσε και την πατρότητα της ιδέας, μιας και στο γενικό πολεοδομικό που είχε εισηγηθεί το 2014 η διοίκησή του υπήρχε ρητή τέτοια πρόβλεψη. Πότε άραγε είχε δίκιο; Τώρα που μιλάει για χωματερές, τότε που το προέβλεπε στην πρόταση αναθεώρησης του ΓΠΣ το 2014 η όταν ψήφιζε την αγορά του το 2016;
Είμαστε πλέον εντός της εορταστικής περιόδου, και πάντα υπό το πρίσμα της πανδημίας, τι έχει ετοιμάσει φέτος ο δήμος για να νιώσουν την ατμόσφαιρα των εορτών οι κάτοικοι της πόλης;
Οι σκέψεις όλων μας αυτές τις γιορτινές μέρες είναι στους ανθρώπους που ζουν στο όριο της φτώχειας και σ’ αυτούς που είναι μόνοι τους και αβοήθητοι. Θα είμαστε και τις γιορτινές μέρες στο πλευρό τους για ό,τι χρειαστούν. Όλα είναι διαφορετικά φέτος στην πόλη. Αυτό που δεν αλλάζει είναι η Τέχνη και η μουσική και η διάθεση των ανθρώπων να γιορτάσουν. Θα κρατήσουμε όσο μπορούμε τη διάθεση αυτή με το χριστουγεννιάτικο στολισμό της πόλης και με τη Φιλαρμονική του Δήμου, που θα μας μεταφέρει τον ήχο και το χρώμα των γιορτών διαδικτυακά και αλλά με φυσική παρουσία στις γειτονιές της πόλης μας.